עצות למטייל רגע לפני האיתור והחילוץ

מניתוח אירועים בהם היו מעורבים תרמילאים ישראלים ומטיילים אחרים, עולה תמונה עגומה למדי המשקפת חוסר זהירות, זלזול בביצוע הנחיות, אי ציות להוראות וביטול עצות הניתנות מטעם הרשויות ובעלי ניסיון בתחום.

איתור מטיילים שנעלמו הנו מבצע מורכב מאד. איסוף המידע הינו לעיתים קשה במיוחד וההחלטה היכן לפעול במהירות כדי לחסוך זמן יקר העשוי להיות קריטי, הינה קשה ביותר. קשיים ומכשלות הניצבים בפני העוסקים בכך יפורטו בהמשך.

להלן נפרט בקצרה את האיומים העיקריים על המטייל התרמילאי וכיצד להימנע מהם.

רשלנות מטיילים

חוסר הקפדה על הוראות הרשויות באזור הטיול מחד והעדר הכנה מוקדמת כמו גם איסוף ולימוד חומר רקע אודות האזור המתויר, גרמו לתקלות (לא אחת כאלה שהסתיימו באסון) שחייבו מבצעי איתור/חילוץ. מלימוד האירועים וניתוחם עלה כי הסיבות לתקלות הנן מכלול טעויות אותן ניתן היה למנוע ע"י תכנון קפדני ומקיף יותר, חשיבה נוספת, גילוי יתר אחריות טרם נטילת סיכונים שאינם מחושבים ו"האטת קצב" בעת שהחושים אומרים זהירות!! גם אם האחרים "מושכים הלאה" (זהירות אינה פחד – ושיקול נוסף אינו פחיתות כבוד). לבד מפזיזות, בין יתר הסיבות לתקלות נמצא כי המטיילים לא הצטיידו בציוד תואם ודי הספקה. לדוגמא: ביגוד לחילופים מהירים במזג האוויר או כמות מזון ומים. תקלות נגרמות גם משום תכנון לקוי של לוח-זמנים, העדר מיפוי ועזרי נווט תואמים וכו'. לא די באלה, המטיילים גם נטלו סיכונים מיותרים. בין היתר: ירידה משבילים מסומנים, התנסויות אתגריות שונות בעונות אסורות כגון שייט רפטינג בנהרות סוערים, כניסה לאזורים בעייתיים כגון ג'ונגלים סבוכים אשר אפילו מקומיים מתקשים בתנועה בתוכם ולעיתים היערות אף אינם מוכרים להם כלל, כניסה לשטחים סגורים מסיבות שונות (עונות שנה ושינויים בפעילות הטבע, סיבות מדיניות, חדירה לאתרים המחייבים היתר מיוחד ורישום וכיוב').

איסוף ולימוד חומר רקע, הכנה מוקדמת והיוועצות עם אלה שטיילו כבר, תכנון קפדני ו"מחשבה שנייה" יפחיתו סיכונים ויעלו משמעותית את הסיכויים להצלחת הטיול, באשר הוא, על אתריו ופעילויותיו השונים.

לא רק זאת. חשוב מאד להותיר בידי מישהו "בעורף" מידע אודות המסלול המתוכנן ומשך הזמן המוערך לשהייה בשטח. אחת הבעיות הקשות באיתור מטיילים שנעלמו נעוצה בחוסר מידע בפרטים אלו.

תאונות

תאונות אינן נגרמות תמיד כתוצאה מרשלנות המטייל. לא אחת נגרמות תאונות כתוצאה משרלטנות, רדיפת בצע ועיסוק בתחומי הטיול השונים ע"י גורמים שאינם מקצועיים ואינם מוסמכים ומורשים כנדרש.

לדוגמא: לאחרונה אירעו בדרום אמריקה ואסיה תאונות דרכים לא מעטות אשר גרמו לנפגעים רבים. הרוגים ופצועים. דרישה מהנהג ליתר זהירות אינה מעידה על פחדנות. יש לעמוד על כך בתוקף. יתרה מכך, בנסיעות ארוכות בהן מנוצל זמן הנסיעה לשינה ראוי להשאיר תורן ער להשגחה על הנהג.

באחת ממדינות דרום אמריקה נפל ונהרג מטייל מסירת רפטינג. מניתוח האירוע עלה כי המדריך בסירה לא היה מוסמך לתפקידו, לא ניתן תדריך מוקדם כראוי לשייטים, לחלק מהשייטים לא חולקו קסדות – ולאחרים חסרו חזיות ציפה. כמה לא מפתיע, לחברה לא היה כלל ביטוח.

בחירה נכונה וקפדנית של מדריכי הטיול, חברות הרפטינג, נהגי רכבי השטח ומצב הרכב, חברות האוטובוסים, הצניחה והרחיפה, הצלילה והשייט, טיפוס ההרים, אופנועי השטח ועוד, הינה מתכון ראשון במעלה למניעת תאונות. המלצות על כל בעלי התפקידים, הארגונים והחברות הללו – מאלו שהתנסו כבר, הנן ערובה נוספת להצלחה והנאה. הסתייעו בכאלה שטיילו כבר.

אירועים על רקע פלילי

באזורי טיול רבים פועלים גורמים פלילים. ביניהם כאלה העוסקים בפשיעה קשה מלווה באלימות. שוד מטיילים הנו דבר נפוץ. ככל שהמצב הכלכלי באזור המתויר גרוע יותר – עולה הסיכוי להיפגע ע"י גורמים עוינים אלה. אודות אזורים מוכי פשיעה והמצב באזורים המתוירים חובה לערוך בירור מוקדם. ניתן לבצע ברור זה באמצעות הגורמים הרשמיים, לשכות תיירות, אתרי אינטרנט קשורים וכו'.

היה ונקלעים למצב של איום לצרכי שוד, עדיף להיפרד מרכוש וכסף – מאשר מהחיים. ההמלצה הנה חד משמעית: להישמע לדרישות השודדים. לא מעט מטיילים שילמו בחייהם בהגנה חסרת טעם על חופן דולרים.

יש להימנע מיציאה לטראקים באזורים לגביהם קיימות אזהרות. במידה ובכל זאת יוצאים לאזורים כאלה, רצוי מאד לטייל בקבוצות גדולות ככל הניתן. בכל מיקרה אין לטייל לבד!!!

אירועים על רקע פוליטי מדיני

למרבה הצער דווקא יעדים ואתרים מעניינים ואטרקטיביים למטיילים מצויים באזורי סכסוך מקומיים או על גבול מדינות בסכסוך. המטיילים עלולים להיקלע בעל כורכם לסכסוך מעין זה.

אזורים מפורסמים בתחום זה ואשר בהם היו אירועים עם מטיילים ישראלים הנם קולומביה ,חבל קשמיר ואפילו חצי האי סיני שבמצרים, השכנה ש"מעבר לפינה".

ראוי לבדוק לפני היציאה את המתרחש באזור המסע והמלצות משרד החוץ ויועץ ראש-הממשלה לטרור (ראו קישורים). גופים ממלכתיים אלה מעדכנים באורח שוטף באמצעות אתרי האינטרנט אודות המצב באזורים/מדינות אלה ושינויים שמעניינם של מטיילים בהם. באתרים אלה מתפרסמות גם התרעות מסע לאזורים השונים.

לסיכום

ניתן בהחלט לטייל ולהקיף את מרבית אזורי הטיול הידועים והמומלצים בספרות ובאתרי האינטרנט ולסיים את הטיול בשלום ובהנאה רבה.

מילוי הוראות ואימוץ המלצות אינם מצביעים על פחדנות או פחיתות כבוד. ההיפך. כובד ראש ושיקול דעת הנם גילוי אחריות ובגרות. כך גם נוהגים רוב רובם של המטיילים ואנו מקוים כי אלה יהפכו לנחלת כולם.

צוותי סיטל איתור וחילוץ בע"מ מאחלים לכם טיול מהנה ובטוח!!!

התנהגות מונעת
תקשורת בצפון הודו
בכפרים שבאזור הפרוואטי התקשורת ברמה לקויה
 
 
 
מחלת גבהים

מעל 2800 מ' צפוי המטייל ללקות בתסמינים ראשונים של מחלת גבהים